Praėjusią savaitę Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos komisija (LŽLEK) peržiūrėjo Policijos departamento atsiųstą vaizdo įrašą „Iš inkilo išrūkomi žydai“ ir konstatavo, kad jo autoriai Algis Ramanauskas-Greitai ir Rimas Šapauskas galimai kursto neapykantą prieš žydų tautybės žmones. Dėl galimo nusikaltimo Generalinė prokuratūra jau pradėjo ikiteisminį tyrimą. Specialiųjų tyrimų skyriaus prokuroras Alvydas Valiukevičius pasirūpino, kad vaizdo įrašo nebeliktų ir svetainėje „Youtube“. Tiesa, internautai, eilinį kartą paliudydami, kad šiais laikais cenzūra yra bergždžias dalykas, greitai vėl įkėlė įrašą į populiarią svetainę.
Norisi priminti, kad „Inkilas“ – penkerių metų senumo laidos „Orbita“ siužetas. Jame vyksta pokalbis tarp žurnalisto Žalgirio (Rimas Šapauskas) ir rusakalbio provincijos gyventojo Ačkariko (Algis Ramanauskas-Greitai). Jų pokalbis pasibaigia tuo, kad inkilas paleidžiamas ugnimi, o kilusioje sumaištyje Ačkarikas nupjauna Žalgiriui ranką. Visas šis numeris, savo stilistika kažkiek primenantis Ali G šou ar Happy Tree Friends juodąjį humorą, virto baisiausia antisemitizmo apraiška.
Visai šiai istorijai papildomą atspalvį suteikia dar vieną aplinkybė. Juk šis numeris buvo sukurtas prieš penkerius metus. Tad pagrįstai gali kilti klausimas: kam prireikė prikelti iš užmaršties humoristinį siužetą? Lieka priminti, kad ikiteisminį šios bylos tyrimą Generalinė prokuratūra pradėjo gavusi užsienio reikalų viceministro Jaroslavo Neverovičiaus skundą. Esą siužetas kelia antisemitinius jausmus, kenkia tarptautiniam šalies prestižui.
Kažkaip nesitiki, kad visi žmonės iš Generalinės prokuratūros ar URM taip neturėtų humoro jausmo. Tas faktas, jog skundas atėjo iš URM, palieka daug erdvės spekuliacijoms apie politinio keršto versiją. Juk URM žinoma kaip vadinamųjų „valstybininkų“ citadelė. Neverta pamiršti, kad šoumenai darbuojasi LNK televizijoje, kuri, kad ir kaip ją vertintume, yra vienintelė atvirai „valstybininkams“ oponuojanti televizija. O ir šių aktorių įkūnyti personažai – Mauzeris ir Sūrskis – atspindi tam tikrą politinę poziciją.
Tai reiškia, kad, naudojantis įstatymais, vis ieškoma būdų, kaip pažaboti tą žiniasklaidos dalį, kuri dar bando kalbėti kitaip, nei tai naudinga mūsų politikos užkulisiuose veikiančiai grupuotei. Tokias prielaidas sudaro nuolat aitrinama rasizmo, netolerancijos, homofobijos isterija. Juk paviršutiniškai pažvelgus į mūsų žiniasklaidą (pirmu smuiku čia groja „Lietuvos rytas“), atrodo, kad mūsų šalis yra kažkokių rasistų bei antisemitų prieglobstis.
Nepaneigsi, kad mūsų visuomenė vis neatsikrato totalitarinio mąstymo bruožų. Joje įprasta rezervuotai ir įtariai vertinti kitokius, skirtingus. Tačiau keista, kad didžiausiu Lietuvos rasistu ūmiai tampa Vladas Garastas, antisemitais virsta A. Ramanauskas su R. Šapausku, o Vilnius padaromas pačiu nepalankiausiu miestu juodaodžiams.
Taip sukuriama regimybė, kad mūsų visuomenė kenčia „didelę problemą“, ir mūsų žvilgsnis nukreipiamas nuo gyvybiškai svarbų ekonominių ir politinių klausimų. Kylama į kovą su homofobija ir rasizmu, bet A. Ramanausko ir R. Šapausko atvejis rodo, kad ja galima pridengti viską, pavyzdžiui, bet kokią kritišką mintį homoseksualumo adresu ar antirusiškas pažiūras. Gaila, kad šiuos pavojus ignoruoja tiek nevyriausybinis sektorius, tiek žurnalistų bendruomenė. Juk už šoumenus viešai užsistojo tik profesorius Leonidas Donskis. Tad A. Ramanauskas ir R. Šapauskas liko vieni su savo problema. Tokia padėtis paliudija, jog grėsmės laisvam žodžiui visiškai realios.
Susiję įrašai:
- KAS STEBINA IR NESTEBINA „SNORO“ ISTORIJOJE?
- PREZIDENTĖ TIKĖJOSI TIK TIEK. GAILA
- VYTAUTO POCIŪNO BYLA IR VALSTYBĖS PRESTIŽAS
- AR SUŽINOSIME TIESĄ V. POCIŪNO ISTORIJOJE?
- ŽALA, KURIOS NEGALIMA BUS PAŠALINTI